‘Het altijd willen helpen is een dieper doel van mij, je kunt wel zeggen dat het een levensbehoefte is’

HELPER

Home Ervaringen ‘Het altijd willen helpen is een dieper doel van mij, je kunt wel zeggen dat het een levensbehoefte is’

‘Het altijd willen helpen is een dieper doel van mij, je kunt wel zeggen dat het een levensbehoefte is’

Dan sta ik ’s ochtends verheugd op, trek ik wat leuks uit de kast en stap ik op de fiets. Op kantoor roep ik blij ‘goeiemorgen’ naar iedereen en denk: yes, we gaan ervoor. Zo zie je dat ik trots op m’n werk ben”, vertelt Klazien Kuipers met een zichtbare lach op haar gezicht wanneer je haar vraagt naar werkplezier. Ze is inmiddels al 20 jaar bij Wender, en de voorgangers, als medewerker personeelsbeheer. Al drukt ze ons op het hart dat dit tegenwoordig HR-consulent heet. Toch volstaat deze titel eigenlijk ook niet helemaal. Want iemand die al zo lang, zo veel mensen binnen de organisatie spreekt, groeit automatisch ook uit tot een luisterend oor: “Ja, en dan zijn er ook wel eens medewerkers die zich even af moeten reageren. Nou, dat mag hoor. Alles in vertrouwen; het ene oor in en het andere weer uit. Zo is er maar weinig dat ik niet weet binnen Wender.

In twee decennia maakte Klazien mee hoe de organisatie evolueerde van honderd naar zeshonderdvijftig medewerkers. Voor hen doet ze alle taken op administratief-gebied. Klazien: “Dat betekent van contracten typen tot enquêtes invullen. Maar vooral medewerkers helpen om hun werk uit te kunnen voeren. Juist omdat we ook een groot deel praktische mensen aan het werk hebben, besef ik dat het soms heel lastig kan zijn met alle administratie. We willen daarom iedereen helpen met wat voor vragen dan ook. Om te zorgen dat ze krijgen waar ze recht op hebben, hun salaris op tijd binnen is en de reiskosten vergoed worden. Echt de arbeidsvoorwaarden uitvoeren dus. Het ontzorgen van de primaire zorg is hierin mijn drijfveer. Mijn doelstelling? Het leven van onze medewerkers zo makkelijk mogelijk maken, zodat zij aan het werk kunnen zijn.”

Administratief talent, helpende kracht

Waar Max Verstappen geen race wint zonder zijn team, gaat deze vlieger ook bij Wender op. Al ontstaat de motivatie van Klazien niet vanuit winnen, maar mensen helpen: “Het altijd willen helpen is een dieper doel van mij, je kunt wel zeggen dat het een levensbehoefte is. Altijd en overal helpen. Zo voelt het voor mij dat ik goed ben voor de samenleving. Maar ja, je moet wel je talenten inzetten. Ik zou zelf waarschijnlijk niet met onze cliëntengroep kunnen werken, denk ik. Daar ben ik te ongeduldig voor. Ik ben administratief beter, daar ligt mijn kracht.”

Toevallig op je plek in de HR

“Ik weet niet of ik vroeger al wist dat ik iets binnen de zorg wilde gaan doen, maar ik heb wel altijd de sociale-kant gekozen qua onderwijs. En eigenlijk ben ik vervolgens door toeval bij HR beland. Tijdens mijn studie ben ik eerst in de thuiszorg terechtgekomen, al heette dat toen nog thuishulp. Dat betekende vijf ochtenden per week poetsen bij mensen, iets dat ik er mooi bij kon doen in het laatste deel van mijn opleiding. Uiteindelijk kwam daar een vacature vrij voor cursusleidster. Nadat ik vervolgens een paar jaar cursussen heb gegeven, bijvoorbeeld aan mensen die nieuw in dienst kwamen, kwam er een fusie en een reorganisatie. Uiteindelijk heb ik toen aangeklopt bij de personeelsfunctionaris; met de vraag; ‘hallo, wat moet ik doen?’ En zo ben ik bij HR terechtgekomen. Inmiddels heb ik allemaal cursussen en aanvullende opleidingen gevolgd en kan ik wel stellen dat ik echt op m’n plek zit!”

‘Toen ik hier kwam werken was mijn doel om iedereen binnen een jaar te kennen; en dat is me gelukt. Alle honderd mensen.’

Zo’n vijfhonderdvijftig extra medewerkers zorgt voor nogal wat verandering volgens Klazien: “Ik heb meegemaakt dat we van een paar locaties in Leeuwarden naar locaties over drie verschillende provincies gingen. Van een afdeling van één personeelsmedewerker tot een HR-afdeling met drie HR-adviseurs, twee consulenten een hoofd HR. En qua dagelijks werk is het veel digitaler geworden natuurlijk. Dat vind ik soms best jammer, want hierdoor ontstaat er ook meer afstand naar de medewerkers. Toen ik hier kwam werken was mijn doel om iedereen binnen een jaar te kennen; en dat is me gelukt. Alle honderd mensen. Ik ging regelmatig de locaties langs. Op die manier was je heel benaderbaar; als mensen dan wat hadden hoorde je het meteen.”  

Randvoorwaarden tot in de puntjes

Ondanks haar imposante cv binnen Wender blijft Klazien bescheiden: “Ik denk dat de versterkende kant voor de zorgmedewerkers eerder ligt bij hun inhoudelijk ondersteuner. Nee, wij zijn niet de club die de medewerkers sterk maakt, maar wel de club die zorgt dat de medewerkers hun werk fatsoenlijk kunnen doen. Het inhoudelijke werk daar kunnen wij niets voor doen, wel kunnen we de randvoorwaarden van de medewerkers zo mooi en soepel mogelijk maken. Zo zie ik het. Ik wil dan ook echt benadrukken dat ik het belangrijk vind dat onze cliënten geholpen worden. Daar ben ik mee begaan. En als HR-medewerker doe ik dat misschien niet persoonlijk, maar maak ik het onze medewerkers wel zo makkelijk mogelijk.”

Wil je ook werken bij Wender? Bekijk dan onze vacatures. We zoeken doorlopend nieuwe collega’s.